Sistem Penguatkuasaan Automatik
(AES)adalah merupakan salah satu daripada usaha pihak kerajaan dalam
mengurangkan kesalahan lalu lintas di samping mendidik pemanduan
berhemah di kalangan warganegara Malaysia. Rata-ratanya sering
mempersoalkan keberkesanan sistem baru ini dan adakah ia relevan
dilaksanakan dalam masa sekarang. Untuk menjawab persoalan tersebut kita
boleh melihat keberkesanan AES ini di beberapa buah negara maju seperti
Perancis dan Jerman. Misalnya di Perancis sistem ini telah dapat
mengurangkan kadar kemalangan jalan raya sebanyak 27 peratus setelah
tiga tahun perlaksanaannya. Begitu juga dengan negara Jerman di mana
peratusan pematuhan jalan raya meningkat sehingga 80 peratus. Keadaan
ini memperlihatkan kesan yang baik selepas penggunaan sistem ini.
Berdasarkan statistik Polis Diraja
Malaysia (PDRM) pada tahun 2011 sebanyak 450, 000 kes kemalangan yang
telah berlaku di negara ini yang mana sebanyak 6,877 kes melibatkan
kematian. Ini adalah merupakan jumlah kes kemalangan dan kadar kematian
yang tinggi akibat daripada kemalangan jalan raya. Oleh demikian,
pelaksanaan AES dilihat perlu dilakukan supaya pengguna jalan raya akan
lebih berhati-hati dan akan di denda sekiranya melakukan kesalahan
undang-undang keselamatan jalan raya demi keselamatan diri dan pengguna
yang lain.
Kemalangan maut yang sering berlaku
akibat memandu terlalu laju adalah merupakan salah satu daripada punca
kemalangan di Malaysia. Justeru itu, dengan AES ini terbukti dapat
mencegah tabiat memandu laju di kalangan pengguna jalan raya kerana
kadar denda yang dikenakan RM300 setiap satu kesalahan tanpa ada rayuan
pengurangan. Keadaan ini bukanlah memperlihatkan pihak kerajaan zalim
atau menghukum pengguna jalan raya dengan denda yang tinggi tetapi
dengan denda yang sedemikian, ia dapat membentuk pematuhan pemanduan
berhemah dalam jangka masa panjang di negara ini.
Selain itu, kos pemasangan yang tinggi
sebanyak RM717 juta sering kali menjadi persoalan kepada banyak pihak.
Kos sebanyak ini bukanlah hanya tertumpu pada harga kamera dan
pemasangan Sistem AES tersebut tetapi, ia melibatkan kos
penyelenggaraan, baik pulih dan kerosakan-kerosakan lain. Sebagai contoh
dalam insiden di mana Kamera AES ini telah dirempuh dan mengalami
kerosakan dan yang terbaru kejadian di Selangor di mana kamera AES telah
disimbah dengan cat merah. Keadaan ini juga meliputi sebagaian kos
penyelenggaraan yang terpaksa ditanggung oleh syarikat yang berkenaan.
Bagi fasa pertama kamera AES ini telah
beroperasi di 14 lokasi kawasan-kawasan yang mana mempunyai kadar
kemalangan yang tinggi dan bertujuan untuk menggurangkan kemalangan
supaya pengguna jalan raya akan lebih berhati-hati dan mematuhi
peraturan had laju yang di tetapkan. Selain itu, papan tanda amaran zon
operasi kamera juga diletakkan dua atau tiga kilometer sebelum ke lokasi
kamera bagi mengelakkan penganiayaan terhadap pemandu dan pengguna
jalan raya yang lain. Dengan peringatan yang diletakkan itu akan
mengingatkan pemandu bahawa mereka sedang memasuki zon AES dan perlu
berhati-hati dan mematuhi peraturan yang ditetapkan.
Kesimpulanya, langkah yang dilakukan
oleh pihak kerajaan untuk melaksanakan sistem AES ini dilihat sangat
baik dalam mendidik pemanduan yang berhemah di negara Malaysia. Kesan
jangka masa pendek akan memperlihatkan pemandu berhati-hati untuk
mengelakkan saman manakala kesan jangka masa panjang pula pengguna jalan
raya akan mempunyai nilai pemanduan yang berhemah kerana ia telah
diterapkan ke dalam diri setiap pengguna jalan raya dan kadar kemalangan
jalan raya akan dapat dikurangkan.
Source From : penerangan.gov.my
Post a Comment